Nedan har vi samlat svar på frågor gällande omläggningen av fibernät. Har du fler frågor – hör av dig till vårt kundcenter så hjälper vi dig!
Behöver jag vara hemma vid omläggningen?
Bor du i ett område som ska konverteras från koax till fiber kommer du informeras om när vi behöver åtkomst till din lägenhet.
Bor du i områden som redan har fiber kan i vissa fall fiberutrustning inne i fastigheten behöva bytas ut, då skickar vi ut information ca två veckor i förväg att vi behöver åtkomst till din fastighet. Får vi inte åtkomst det angivna datumet kommer din tjänst inte att fungera förrän vi kunnat byta utrustningen i din fastighet.
Ska gamla utrustningen återlämnas?
Kabelmodem av märket Arris kan slängas i elektronikåtervinningen.
TV-utrustning som ska återlämnas till Sappa kommer du få en retursedel för att kunna skicka tillbaka utrustningen till dem.
Min bredbandstjänst fungerar inte efter omläggningen
Börja med att starta om din router eller annan utrustning som är kopplad mot fiberkonverteraren. Låt utrustningen vara avstängd i ca 15 sek innan du startar den igen.
Kommer inte tjänsten igång efter omstart vänligen kontakta vårt kundcenter på tel 0171-5995 65 (knappval 3).
Hur kopplar jag in min IPTV-box?
Följ Sappas guide för inkoppling av utrustningen. Kommer inte IPTV-tjänsten igång kan du koppla tillbaka till TV-tjänster via koax då de kommer att fortsätta vara aktiv en kort tid efter omläggningen.
Det behöver finnas koppling med nätverkskabel från fiberutrustningen till IPTV-boxen. Den enklaste lösningen är att koppla direkt med nätverkskabel. Sitter din fiberutrustning långt ifrån din TV finns det lite olika lösningar för att koppla in IPTV-utrustningen. Man kan ta hjälp av en elektriker och dra nätverkskabel i samma kanalisation i fastigheten som tidigare använts för koax-kablar.
Vill man inte dra kabel finns även alternativet att använda en powerline adapter för att få nätverkssignalen till IPTV-utrustningen.
Hur kopplar jag in min TV-hub?
Följ Sappas guide för inkoppling av utrustningen. Kommer inte IPTV-tjänsten igång kan du koppla tillbaka till TV-tjänster via koax då de kommer att fortsätta vara aktiv en kort tid efter omläggningen.
Jag har TV-abonnemang hos Sappa men har inte fått IPTV-utrustning via posten
Hör av dig till Sappa kan de kontrollera status för paketet med din utrustning.
Jag vill ha IPTV till flera TV-apparater
Har du i dagsläget abonnemang med utrustning till flera TV-apparater kommer de skicka ut motsvarande antal IPTV-utrustning till dig. Efter omläggningen krävs IPTV-utrustning för att kunna få åtkomst till TV-kanaler. Kontakta Sappa på 010-810 91 43 för att beställa ut utrustningen som krävs för att ha IPTV till flera TV-apparater.
Jag har kopplat in min IPTV-box men den står i offline-läge
Om boxen står i offline-läge innebär det att den inte har nätverksåtkomst. Kontrollera att boxen är kopplad mot en nätverksport på fiberkonverteraren. Om du kopplar via en panel med nätverksuttag i ditt mediaskåp – kontrollera att numret på uttaget i mediaskåpet överensstämmer med numret på uttaget ute i fastigheten.
När kommer fibernätet öppnas upp för fler tjänsteleverantörer?
Vi planerar att kunna öppna upp nätet för fler tjänsteleverantörer under år 2027. Vi kommer att gå ut med mer information angående detta när det blir aktuellt.
Förändras tjänsterna efter omläggningen?
Bredbandstjänsten kommer att fungera precis som tidigare, men samtliga bredbandstjänster kommer att bli symmetriska så uppladdningshastigheten blir högre för flera tjänster.
TV-tjänster kommer att gå från TV via koax till IPTV med möjlighet att pausa, spola och se TV-program upp till en vecka tillbaka. All utrustning som behövs för IPTV kommer Sappa att skicka till dig via posten tillsammans med instruktioner för hur detta ska kopplas in.