Nyheter i vårt nät

  • VÄGEN MOT ETT ÖPPET FIBERNÄT

    Redan 2023 började vi att planera för att kunna öppna upp vårt nät. Detta arbete är fortgående och vi fortsätter att arbeta för att bli ett öppet nät, precis som vårt moderbolag Global Connect. Vår plan är att kunna öppna upp vårt fibernät för fler tjänsteleverantörer i början av 2027.

    Innan vi kan öppna upp vårt fibernät för fler tjänsteleverantörer krävs en hel del arbete, bland annat behöver vi bygga bort de sista koax-anslutna fastigheterna i nätet. Vi stänger ned koaxialnätet område för område och erbjuder fiberanslutning till berörda fastigheter. I de flesta fall kan vi använda befintliga kabelrör till de nya fiberkablarna vilket innebär att vi kan erbjuda anslutning till ett förmånligt pris.

    Vägen till ett öppet fibernät för med sig en del förändringar för oss och för våra anslutna kunder. Bland annat överlämningen av leveransen av tjänster till vår tjänsteleverantör Sappa, nedstängning av koaxialnätet samt att radio via antennuttagen kommer att upphöra är förändringar som är nödvändiga för att kunna nå målet att öppna upp nätet.

    Vi fortsätter att bygga fibernät i Bålsta och har nära samarbete med vår tjänsteleverantör Sappa för att kunna leverera kvalitetsprodukter i vårt nät!

  • FIBER TILL BRF SOLSLÄTTEN

    Nu har fiberutrustning installerats i samtliga lägenheter på Solslätten och vi är redo börja flytta över kunder till fibernätet.

    Vi kommer att göra en kontrollerad omläggning lägenhet för lägenhet och kommer att kontakta samtliga boende och meddela när de kan gå över till tjänster via fiber. Vi kommer finnas tillgängliga att hjälpa till i övergången.

    Bredband

    Koppla in din router mot fiberkonverteraren med nätverkskabel.

    Kommer inte tjänsten igång direkt prova att starta om din router. Låt routern vara avstängd i ca 15-30sek.


    TV-tjänst

    När koaxnätet i föreningen läggs om till fiber uppgraderas TV-tjänsten till IPTV.

    Ditt befintliga TV-abonnemang flyttas över till IPTV. Kanalutbudet kommer vara detsamma, men TV-signalen kommer via nätverkskabel istället.

    Har du TV-abonnemang via Sappa kommer Lyssna-Njut att boka tid med dig, ta med oss din nya IPTV-utrustningen och hjälpa dig komma igång. Med IPTV kan du pausa, spola och se TV-program upp till en vecka tillbaka.

    Efter omläggningen behövs TV-abonnemang för att se SVT-kanalerna och TV4. För beställning av IPTV-abonnemang hör av dig till Sappa på tel 010-810 91 43. Beställning av ytterligare IPTV-tjänster kan dock inte göras innan omläggningen är klar.

    För övriga frågor om omläggningen ring Lyssna-Njut på tel 0171-595 65 (knappval 3).

  • FIBER TILL BRF SOLSLÄTTEN

    Under vecka 17 kommer vi att påbörja arbetet inför att ansluta fastigheterna i Brf Solslätten till fiber. Första steget är att vi kommer arbeta i trapphusen för att göra kanalisationen i husen redo för fiber.

    Vi kommer att återkomma till boende på Solslätten med mer information när det är dags att gå vidare med nästa steg.

    Vid frågor kontakta oss på tel 0171-595 65 (knappval 3), mejla info@lyssna-njut.se eller kontakta Brf Solslätten.

  • RADIO VIA ANTENNUTTAGEN UPPHÖR 1 JULI 2025

    Den 1 juli 2025 kommer radiosignalen vi levererat via antennuttagen i vårt nät att upphöra.

    Vi har länge levererat radio via antennuttagen. Detta har vi gjort med egen utrustning och egen mast via vårt koax-nät. Nu när allt byggs om till fiber och koax-nätet stängs ner innebär det även slutet för radio via antennuttagen. Har man tidigare använt radio via antennuttaget rekommenderar vi att man börjar kika på en ny lösning, t.ex. webb-radio.

  • KOAX-NÄTET PÅ VÄPPEBYBERGET STÄNGS NER DEN 1 JULI 2025

    Vi fortsätter att konvertera från koax till fibernät, område för område. I början av februari skickade vi ut information till boende på Väppebyberget att koax-nätet kommer att stängas ner den 1 juli 2025. Har man lämnat in en beställning av fiber till oss kommer tjänster via koax-nätet fortsätta vara aktiva till dess att vi installerar fiber i din fastighet.

    Eftersom vi tidigare haft koax-nät i området kan vi till stor del använda befintliga kabelrör för att dra fiber. Installationerna beräknas i vår efter att tjälen släppt.

    Bor du på Väppebyberget och har frågor om anslutning till fibernätet? Kontakta vårt kundcenter på 0171-595 65 (knappval 3) eller mejla info@lyssna-njut.se.

  • VÄLKOMNA NYA BOENDE PÅ ÄNGSLILJAN

    Vi vill hälsa er välkomna till vårt fibernät!

    Vi förstår att det kan vara stressigt att flytta och vill göra det så enkelt som möjligt att komma igång med internet och TV i din nya lägenhet. Nedan har vi samlat svar på vanliga frågor.

    Vanliga frågor

    Hur tecknar jag bredband/TV-tjänster?

    Tjänster tecknas hos vår tjänsteleverantör Sappa. Du når deras kundtjänst på 010-810 91 43, de har öppet vardagar 8-19 och helger 10-14. Du kan även beställa tjänster direkt på Sappa.se.

    Var finns min fiberanslutning?

    Fiberutrustningen som hör till din lägenhet sitter i ett mediaskåp. Det är en lucka som är infälld i väggen. Ofta är det samma skåp som ditt EL-skåp. Där finner du en fiberkonverterare. Har fiberkonverteraren flera portar att ansluta din utrustning till ska du alltid välja Port1.

    Hur kopplar jag in min router?

    Det finns flera sätt att koppla utrustning mot fiberkonverteraren i ditt mediaskåp. Nedan finns två exempel.

    Alternativ 1: Routern i mediaskåpet?

    Koppla en nätverkskabel från port1 på fiberkonverteraren direkt till WAN-porten på din router.

    Alternativ 2: Routern ute i lägenheten?

    Numrerat vägg nätverksuttag

    Vilket uttag vill du ha routern vid?

    Kolla numret på uttaget och koppla din router till uttaget med nätverkskabel.

    Mediaskåp för fiberkonverterare

    Koppla till samma uttag i mediaskåpet

    Gå sen till ditt mediaskåp och koppla en nätverkskabel från port1 på fiberkonverteraren till uttaget i mediaskåpet med samma nummer som uttaget du kopplat din router till.

    Mer information om fiberutrustningen i ditt mediaskåp och felsökningshjälp hittar du här.

    Hur söker jag in TV-kanaler?

    Koppla en antennkabel från din TV till ett antennuttag. Gör sedan en digital kanalsökning. Mer information om kanalsökning finns här.

    Kan jag få hjälp på plats med att komma igång med internet/TV?

    Självklart! Våra tekniker kan komma och hjälpa dig komma igång med både internet och TV. Kostnaden för besöket är 500kr efter RUT-avdrag plus eventuellt material t.ex. nätverkskablar eller liknande. Ring 0171-595 65 (välj knappval 3) eller mejla info@lyssna-njut.se för att boka tid.

    Jag behöver hjälp med felsökning

    Börja med att kika på vår support-sida, där hittar du hjälpmedel och tips för felsökning.
    Behöver du hjälp med fortsatt felsökning – kontakta Sappa! Du når deras kundtjänst på 010-810 91 43, de har öppet vardagar 8-19 och helger 10-14. Du kan även logga in på Sappa.se och skapa ett ärende.

    Vill du ha felsökning med hjälp av tekniker på plats – kontakta oss på info@lyssna-njut.se eller ring 0171-595 65 (knappval 3).

    For information in english click here.