Mitt internet fungerar inte, hur ska jag börja felsöka?
Börja med att starta om din router. Låt den vara avstängd i ca 30sek innan omstart. Det kan ta några minuter för routern att starta upp igen.
Lyser lamporna på din fiberkonverterare? Kolla vilket märke det är på din fiberkonverterare och klicka på namnet i felsökningsguiden ovan.
Lyser lamporna som de ska men du ändå inte får internet – prova att koppla en dator direkt mot port 1 i fiberkonverteraren. På så vis kan man avgöra om det är tjänsten som inte fungerar eller om problemet ligger i routern eller annan direktansluten utrustning.
Lamporna på min fiberkonverterare lyser inte och min internet/TV-tjänst fungerar inte
Kontrollera att strömkabeln är inkopplad både i fiberkonverteraren och vägguttaget.
Sitter strömkabeln inkopplad som den ska men lamporna på fiberkonverteraren inte lyser kan det vara fel på strömkabeln. Kontakta vårt kundcenter för att hämta en ny strömkabel.
Jag vill koppla in flera enheter mot min fiberkonverterare
På fiberkonverteraren är det endast port 1 som är aktiv. Vi rekommenderar att man kopplar en router mot fiberkonverteraren och sedan kopplar sina engeter mot routern. Detta gör att enheterna ligger skyddade bakom routerns brandvägg.
Mitt internet via wifi känns långsamt
Detta kan bero på ett flertal olika saker:
Börja med att kontrollera vilket nätverk du är ansluten mot. Vanligtvis har din router två nätverk: 2.4 GHz nätverket har lång räckvidd men låg hastighet och 5 GHz nätverket har kortare räckvidd men högre hastighet. Kontrollera att du är ansluten mot 5 GHz nätverket (ofta har det samma namn men slutar på -5).
Det kan även orsakas av att routern börjar bli gammal eller behöver mjukvaruuppdateringar.
Du kan alltid testa om du får ut korrekt hastighet genom att koppla en dator direkt mot port 1 på fiberkonverteraren, vänta några minuter och kontrollera hastigheten
Jag kan inte se några TV-kanaler
Har du fiber installerat behöver du börja med att kontrollera att din fiberkonverterare är igång. Det är din fiberkonverterare som ger dig TV-signal.
Därefter kan du prova att göra en kanalsökning! Se Sappas guide för hur du ska göra en kanalsökning här.
Har du ett TV-abonnemang eller bor du i en fastighet (t.ex. Håbohus) där det finns avtal för TV-kanaler finns eller har du TV-abonnemang hos Sappa? Har du inget TV-abonnemang och inte bor i en fastighet där avtal om TV-kanaler finns behöver du teckna abonnemang för TV-utbud hos Sappa.
Har du en digitalbox, prova att dra ur strömkabeln och låt den vara ur i 30sek innan du kopplar in den igen. Kontrollera att din TV är inställd på rätt HDMI-ingång.
Jag har TV-abonnemang men kan endast se SVT-kanalerna och TV4
TV-modul: Prova att dra ur programkortet som sitter i TV-modulen och sätt in det igen. Hjälper inte detta kan du även prova att dra ur TV-modulen (inte helt, bara så den tappar kontakten med din TV) och sätt in den igen.
Digitalbox: Prova att dra ur programkortet som sitter i boxen och sätt in det igen åt samma håll som tidigare.
Hjälper inte de ovanstående stegen kan du behöva göra en ny kanalsökning. Se Sappas guide för hur du ska göra en kanalsökning här.