Välkomna nya boende på Ängsliljan!

Vi vill hälsa er välkomna till vårt fibernät!

Vi förstår att det kan vara stressigt att flytta och vill göra det så enkelt som möjligt att komma igång med internet och TV i din nya lägenhet. Nedan har vi samlat svar på vanliga frågor.

Vanliga frågor

Hur tecknar jag bredband/TV-tjänster?

Tjänster tecknas hos vår tjänsteleverantör Sappa. Du når deras kundtjänst på 010-810 91 43, de har öppet vardagar 8-19 och helger 10-14. Du kan även beställa tjänster direkt på Sappa.se.

Var finns min fiberanslutning?

Fiberutrustningen som hör till din lägenhet sitter i ett mediaskåp. Det är en lucka som är infälld i väggen. Ofta är det samma skåp som ditt EL-skåp. Där finner du en fiberkonverterare. Har fiberkonverteraren flera portar att ansluta din utrustning till ska du alltid välja Port1.

Hur kopplar jag in min router?

Det finns flera sätt att koppla utrustning mot fiberkonverteraren i ditt mediaskåp. Nedan finns två exempel.

Alternativ 1: Routern i mediaskåpet?

Koppla en nätverkskabel från port1 på fiberkonverteraren direkt till WAN-porten på din router.

Alternativ 2: Routern ute i lägenheten?

Numrerat vägg nätverksuttag

Vilket uttag vill du ha routern vid?

Kolla numret på uttaget och koppla din router till uttaget med nätverkskabel.

Mediaskåp för fiberkonverterare

Koppla till samma uttag i mediaskåpet

Gå sen till ditt mediaskåp och koppla en nätverkskabel från port1 på fiberkonverteraren till uttaget i mediaskåpet med samma nummer som uttaget du kopplat din router till.

Mer information om fiberutrustningen i ditt mediaskåp och felsökningshjälp hittar du här.

Hur söker jag in TV-kanaler?

Koppla en antennkabel från din TV till ett antennuttag. Gör sedan en digital kanalsökning. Mer information om kanalsökning finns här.

Kan jag få hjälp på plats med att komma igång med internet/TV?

Självklart! Våra tekniker kan komma och hjälpa dig komma igång med både internet och TV. Kostnaden för besöket är 500kr efter RUT-avdrag plus eventuellt material t.ex. nätverkskablar eller liknande. Ring 0171-595 65 (välj knappval 3) eller mejla info@lyssna-njut.se för att boka tid.

Jag behöver hjälp med felsökning

Börja med att kika på vår support-sida, där hittar du hjälpmedel och tips för felsökning.
Behöver du hjälp med fortsatt felsökning – kontakta Sappa! Du når deras kundtjänst på 010-810 91 43, de har öppet vardagar 8-19 och helger 10-14. Du kan även logga in på Sappa.se och skapa ett ärende.

Vill du ha felsökning med hjälp av tekniker på plats – kontakta oss på info@lyssna-njut.se eller ring 0171-595 65 (knappval 3).

For information in english click here.