Stationslunden i Bålsta växer!

Vi fortsätter att bygga fiber i Stationslunden i Bålsta. Två nya fastigheter i området kommer att stå klara i början av 2025, Brf BålstaPort och Väppeby 2.
De är anslutna till vårt fibernät, med fiberutrustning i ett mediaskåp i varje lägenhet.

Vi vill hälsa er välkomna till vårt fibernät! Vi förstår att det kan vara stressigt att flytta och vill göra det så enkelt som möjligt att komma igång med internet och TV.

Nedan har vi samlat svar på vanliga frågor:

Var finns min fiberanslutning?

Fiberutrustningen som hör till din lägenhet sitter i ett mediaskåp. Det är en lucka som är infälld i väggen. Ofta är det samma skåp som ditt EL-skåp. Där finner du en fiberkonverterare. Har fiberkonverteraren flera portar att ansluta din utrustning till ska du alltid välja Port1.

Hur tecknar jag bredband/TV-tjänster?

Tjänster tecknas hos vår tjänsteleverantör Sappa. Du når deras kundtjänst på 010-810 91 43, de har öppet vardagar 8-19 och helger 10-14. Du kan även beställa tjänster direkt på Sappa.se.

Hur kopplar jag in min router?

Har din fiberkonverterare mer än en internetport är det endast port1 på fiberkonverteraren som är aktiv.

Vill du ha routern i mediaskåpet?
Koppla en nätverkskabel från port1 på fiberkonverteraren direkt till WAN-porten på din router. Tänk på att om du har din router i mediaskåpet kan signalen för det trådlösa nätverket påverkas negativt.

Vill du ha routern ute i lägenheten?
Kolla vilket nätverksuttag i lägenheten du vill sätta routern vid och koppla din router till uttaget. Kolla sedan vilket nummer som står vid det uttaget. Gå sen till ditt mediaskåp och koppla en nätverkskabel från port1 på fiberkonverteraren till uttaget i mediaskåpet med samma nummer som uttaget du kopplat din router till.

Kan jag få hjälp på plats med att komma igång med internet/TV?

Självklart! Våra tekniker kan komma och hjälpa dig komma igång med både internet och TV. Kostnaden för besöket är 500kr efter RUT-avdrag plus eventuellt material t.ex. nätverkskablar eller liknande. Ring 0171-595 65 eller mejla info@lyssna-njut.se för att boka tid.

Jag behöver hjälp med felsökning

Börja med att kika på vår support-sida, där hittar du hjälpmedel och tips för felsökning.
Behöver du hjälp med fortsatt felsökning – kontakta Sappa! Du når deras kundtjänst på 010-810 91 43, de har öppet vardagar 8-19 och helger 10-14. Du kan även logga in på Sappa.se och skapa ett ärende.

Vill du ha felsökning med hjälp av tekniker på plats – kontakta oss på info@lyssna-njut.se eller ring 0171-595 65 (knappval 3).